AAC: Northern Seas in Word and Image / Les mers septentrionales dans les textes et les images

12th International IAWIS/AIERTI Conference: Sea and Water in Word and Image : https://waterandsea2020.uni.lu/program/

5-10 July 2020 at the University of Luxembourg

Version française ci-dessous

This workshop aims to study text and image representations of Northern seas and to explore how these contribute to Northern European aesthetics and identity narratives.

The challenge of representing water reflects the difficulty of characterising Northern spaces, as the confusion between terms like “Scandinavian”, “Nordic”, and “Northern” suggests. Northern European countries are defined by a repertory of mythemes related to the sea – cliffs and beaches, the Vikings, maritime trade – demonstrating its importance for both aesthetics and identity politics.

Elisabeth Jerichau-Baumann, Havfruen/The Mermaid/La Sirène, 1873

Many canonical representations of Northern Europe focus on marine elements. Norse mythology provides images of the sea as a destructive or seductive force, reflected by painters like Henry Fuesli, Elisabeth Jerichau-Baumann and Nils Blommér. The Skagen group represent Denmark through fishing scenes, while Northern German seascapes are key to Caspar David Friedrich’s iconic contribution to Romantic painting. The Norwegian fjord setting is essential to Karen Blixen’s Babette’s Feast, but replaced by Jutland in the cinematic adaptation. The French expedition “La recherche” produced images and texts rendering Northern seas in paradigmatic ways.

We will particularly welcome proposals exploring the connections between art and writing, for example through the Skagen painters’ links with literature, impressionist authors like Herman Bang and J.P. Jacobsen, August Strindberg’s experimentation with photography and painting, HC Andersen and William Morris’s travel writing or Marcel Broodthaers’s intermedial work A Voyage on the North Sea. We hope to show how fluctuating definitions of Northernness are reflected in the interplay between text and image.

Papers may address the following issues:

Which recurring images and mythemes are associated with Northern waters?

How do writers’ and artists’ treatments of Northern seas reflect the complex identity of these spaces? How do these participate in the construction of imaginative geographies?

How do intermedial connections establish links and distinctions between different Northern and Nordic spaces?

Please send proposals for 20-minute papers to Claire McKeown (Claire.mc-keown@univ-lorraine.fr) and Thomas Mohnike (tmohnike@unistra.fr) by 31 August 2019.

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Cet atelier propose d’étudier les représentations textuelles et visuelles des mers du nord et d’explorer leur contribution à l’esthétique et aux récits identitaires de l’Europe du Nord.

La difficulté de représenter l’eau reflète celle de caractériser les espaces nordiques, comme le suggère la confusion entre les termes “scandinave”, “nordique” et “du nord”. Les pays d’Europe du Nord sont définis par un répertoire de mythèmes liés à la mer (falaises et plages, les Vikings, le commerce maritime) démontrant son importance pour l’esthétique comme pour la politique identitaire.

Plusieurs représentations canoniques de l’Europe du Nord se concentrent sur les éléments marins. La mythologie nordique fournit des images de la mer comme force destructrice ou séductrice, chez des peintres comme Johann Heinrich Füssli, Elisabeth Jerichau-Baumann et Nils Blommér. Le groupe de Skagen représente le Danemark à travers des scènes de pêche, tandis que les paysages marins de l’Allemagne sont au cœur de la contribution de Caspar David Friedrich à la peinture romantique. Le fjord norvégien est essentiel au Festin de Babette de Karen Blixen, mais remplacé par le Jutland dans l’adaptation cinématographique. L’expédition française « La recherche » a produit images et textes représentant les mers du Nord de façon paradigmatique.

Nous accueillerons tout particulièrement des propositions explorant les liens entre art et écriture, par exemple à travers les liens des peintres de Skagen avec la littérature, des auteurs impressionnistes comme Herman Bang et J.P. Jacobsen, l’expérimentation d’August Strindberg en photographie et peinture, les récits de voyage de H.C. Andersen et William Morris ou l’œuvre intermédiale de Marcel Broodthaers, A Voyage on the North Sea. Nous espérons montrer comment les définitions fluctuantes du Nord se reflètent dans l’interaction entre texte et image, notamment à travers les questions suivantes :

Quelles images et mythèmes récurrents sont associés aux eaux du nord ?

Comment le traitement littéraire et artistique des mers du Nord reflète-t-il l’identité complexe de ces espaces, ou contribue à la construction de géographies imaginées ? Comment l’intermédialité établit-elle des liens et des distinctions entre ces différents espaces?

Les propositions pour des communications de 20 minutes sont à envoyer à Claire McKeown (Claire.mc-keown@univ-lorraine.fr) et Thomas Mohnike (tmohnike@unistra.fr) pour le 31 août 2019.

Thème : Overlay par Kaira.